ورق st52 راهنمای خرید و مزایایی آن

ورق St52 چیست؟

ورق ‏st52‎ از جمله ورق های فولادی محسوب می‌ شود که هم در ساختمان سازی و هم در صنعت کاربرد فراوانی دارد. به طور کلی ورق ‏st52 ضد سایش است.  از جمله ورق های آلیاژی است که در  ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد؛ اما بیشترین کاربرد این ورق را می‌توان در صنایع یافت. در ساختمان سازی همراه با ورق سیاه ۳۷st قابلیت استفاده دارد. از آنجایی که بیشترین کاربرد را در صنایع دارد آن را به عنوان یک ورق زیربنایی می شناسند. این ورق با نورد گرم تولید خواهد شد و برای کارایی بیشتر آن در صنایع از عملیات تمپرینگ و کوئنچینگ استفاده می شود. کوئنچ کردن این ورق با روغن یا آب صورت خواهد گرفت.

 این نوع از فولاد را می توان در مقطع میلگرد نیز تهیه کرد.در واقع این نوع از  میلگرد از جمله  میلگرد هاییست که می توان آن را  با میلگرد نوع Ck45 مقایسه کرد.

همانطور که می دانید برای تولید نمودن ورق های فولادی از بیلت یا تختال استفاده می‌شود. می‌توان گفت برای تولید انواع قوطی، لوله پروفیل از این ورق فولادی استفاده خواهد شد. تولیدات ورق فولادی با دو روش نورد سرد و نورد گرم انجام خواهد شد. ورق های سیاه جزو گروه ورق های نورد گرم می باشند که مقاومت و درجات در آنها کاملاً متفاوت است. نام دیگر ورق های سیاه ورق کم کربن می باشد که از خروج از نورد گرم رنگ آن تغییر نموده و کدر می ‌شود. البته میزان پایین کربن در آن موجب می شود که استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد و شکل پذیری در آن به راحتی صورت بگیرد.

ورق های سیاه دارای انواع گوناگونی است. یکی از آنها همین ورق ‏st52‎‎ می باشد؛ که دارای خصوصیات و ویژگی های خاص خودش است که می توان به کاربردهای فراوان آن در صنایع اشاره کرد.

ورق ST52

مشخصات ورق St52

با توجه به گستردگی در ترکیبات شیمیایی و خواص گوناگون، فولاد ها را به گروه های مجزا تقسیم بندی می کنند. می ‌توان گفت یک دسته از آنها به گروه فولادی آلیاژی کم‌کربن تعلق دارد که حدوداً کمتر از بیست و پنج صدم درصد است. خاصیت بارز آن نرم بودن می باشد. شناخته شدن این گروه با توجه به استاندارد آلمان که به صورت DIN EN 10027  است صورت می گیرد؛ به طوری که شامل چهار گرید  kg/mm2 می باشد.

از این گرید ها به صورت های مختلفی چون: لوله، تیرآهن، میلگرد و ورق استفاده می شود که در ادامه به تشریح ورق st52 می پردازیم.

ورق ‏st52‎ نسبت به سایر انواع اس تی ها از جمله ۴۴ و ۳۷ در مقابل خمش و پیچش دارای توان و قابلیت تحمل وزن بالا را دارد. به همین ترتیب خاصیت انعطاف پذیری را به فولاد موردنظر اضافه می کند. البته تمام این خصوصیات به خاطر وجود عناصری چون منگنز و سیلیسیم بالا در ورق ‏st52 می باشد. در ادامه قصد داریم با خواص فیزیکی و مکانیکی و تاثیر عناصر و خصوصیت و کاربرد ورق اس تی ۵۲ بپردازیم.  

اما آنچه که در خرید ورق ‏ST52‎ بسیار حائز اهمیت می باشد این است که قیمت و خرید آهن با توجه به نرخ این ورق متغیر است.

به طور کلی می ‌توان گفت ورق ‏st52‎  از افزایش و کاهش عناصری که در آن تشکیل دهنده می باشند دارای خواص ویژه خواهد شد.  بنابراین با آگاهی از درصد هر عنصر و خاصیتی که ایجاد می کنند می ‌توان از این ورق در صنایع مختلف از جمله: ساخت تجهیزات و پلتفرم موبایلی و همینطور ساخت اسکلت پل ها استفاده نمود.

مطالعه بیشتر : خرید ورق mo40 و کاربرد های آن

ترکیب شیمیایی در تهیه ورق st52
The benefits of manganese in st52 sheet

ترکیب شیمیایی در تهیه ورق st52

با توجه به مواردی که اشاره کردیم تمام درصد های عناصر تشکیل دهنده در ورق فولاد نشان دهنده خاصیت در ورق خواهند بود. بنابراین خاصیت شکل پذیری، جوشکاری سرد یا برشکاری عالی و همچنین خواص دیگر این ورق در بین تمامی انواع ورق های فولادی باعث شده که صنایع مختلفی برای استفاده در ساخت از آن استفاده کنند. در ادامه تصویری خواهید دید که درصد عناصر شیمیایی که در این ورق استفاده شده و همینطور افزایش خاصیتی آن که با افزایش و کاهش هر عنصری که نسبت به دیگر گروه ها می تواند همراه باشد را به شما نشان خواهد داد.

مزایای استفاده از سیلیسیم در ورق ‏st52

وقتی که بحث استحکام وسط باشد استفاده از سیلیسیم یکی از این عناصر ایجاد استحکام خواهد بود. مزایای کاربردی آن در این فولاد موجب استحکام آن خواهد شد. بنابراین میزان سختی فولاد با استفاده از سیلیسیم افزایش خواهد یافت. می توان از دیگر مزایای استفاده از سیلیسیم در ورق ‏st52‎ به مقاومت سایشی اشاره کرد. هر چقدر میزان استفاده از این عنصر در فولاد بالا باشد موجب استحکام و سختی فولاد در برابر حالت سایشی خواهد شد. اما از طرفی استفاده بالای این عنصر موجب کاهش انرژی ضربه و شکل پذیری می شود.

مزایای منگنز در ورق ‏st52

استفاده از منگنز در این نوع فولاد موجب می‌ شود که خنک شدن بحرانی در فولاد به سرعت قابل توجهی کاهش پیدا کند. همین موضوع موجب شده که میزان سختی پذیری و استحکام فولاد بالاتر برود.  با افزودن منگنز در واقع به هر نوع فولادی موجب خاصیت بالای جوشکاری و آهنگری خواهد شد. بنابراین نتیجه می گیریم که وجود این عنصر میزان استحکام ویژه فولاد را بهتر خواهد کرد.

اکسیژن زدایی و گوگرد زدایی در ورق

می توان گفت در هر نوع فولادی به میزان مشخصی از اکسیژن استفاده شده است. دلیل وجود اکسیژن هم در فولاد به این خاطر است که موجب تردی آن می شود یعنی اینکه خاصیت شکنندگی در فولاد را به وجود می آورد.

 برای کاهش دادن اکسیژن در فولاد ها از عملیات اکسیژن زدایی استفاده می شود که همین امر موجب شده میزان اکسیژن بعد از اکسیژن زدایی در فولاد ها، آنها را به سه دسته تقسیم بندی کند که شامل: فولاد کاملاً آرام، فولاد نیمه آرام و فولاد ناآرام.

مثلاً در فولاد کاملاً آرام اکسیژنی که در آن وجود دارد به میزان قابل توجهی کاهش داده شده اما در فولاد نیمه آرام اکسیژن در حد متعادل و متوسط می باشد و اما در فولاد ناآرام، اکسیژن موجود بسیار بالا می باشد. عملیات مرتبط به گوگردزدایی نیز در فولاد ها انجام میشه که می‌توان به افزودن کاربید کلسیم یا سیلیسید کلسیم به آهن مذاب و یا حتی فولاد اشاره نمود.

خصوصیات فیزیکی و مکانیکی

به طور کلی می توان خواص فیزیکی ورق فولادی ‏st52‎ را به صورت جدول زیر خلاصه نمود. اما خواص مکانیکی ورق ‏st52‎ با توجه به عناصری که در آن به کار برده می شود به دو حالت کیفی و کمی خواهد بود.

جدول خواص فیزیکی ورق فولادی ST52

چگالی (g/cm3) نقطه ذوب (0C) ضریب الاستیسیته شروع سخت شدن دمای بازگشت فرجینگ
7.85 1420-1460 210 860-890 860-890 850-1050

جدول خواص مکانیکی ورق فولادی ST52

ضخامت (mm) استحکام تسلیم (N/mm2) استحکام کششی (N/mm2) کشیدگی در دقیقه (%)
3-100 315-355 490-630 Ø     22
ضخامت ورق ‏st52‎ مسلماً بر استحکام آن و همینطور قیمت این ورق تاثیرگذار می ‌باشد که می‌ توان به صورت یک بازه آن را در نظر گرفت. خصوصیات کلیه ورق ‏st52‎ به شرح زیر می باشد:
  • شکل دهی سرد خوب
  • بالا بودن استحکام پیچشی
  • جوش پذیری مطلوب
  • ماشین کاری و پرسکاری خوب
  • خاصیت ارتجاعی بالا

استاندارد ورق st52

با توجه به اینکه در ابتدای مقاله اشاره کردیم ورق فولادی با استاندارد آلمانی با گرید ورق ‏st52‎ شناخته شده که در کنار این گرید و یا همان استاندارد آلمانی اعداد ذکر شده که نشان دهنده درجه کیفیت فولاد می باشند. به همین ترتیب هر چه عدد مقابل این گرید بزرگتر باشد فولادسازی آن بهینه تر خواهد بود و ناخالصی در آن کمتر استفاده خواهد شد. استاندارد های معادل در مقابل ورق ‏st52‎ در جدول زیر ارائه خواهد شد.
کشور استاندارد گرید
آلمان DIN EN 10027 ST52
اروپا EN 10025:1990 FE 510 B
اروپا EN 10025-2 S355JR
ژاپن JIS SS490/SM490A
آمریکا ASTM A572GR50

استاندارد ورق st52

با توجه به اینکه در ابتدای مقاله اشاره کردیم ورق فولادی با استاندارد آلمانی با گرید ورق ‏st52‎ شناخته شده که در کنار این گرید و یا همان استاندارد آلمانی اعداد ذکر شده که نشان دهنده درجه کیفیت فولاد می باشند. به همین ترتیب هر چه عدد مقابل این گرید بزرگتر باشد فولادسازی آن بهینه تر خواهد بود و ناخالصی در آن کمتر استفاده خواهد شد. استاندارد های معادل در مقابل ورق ‏st52‎ در جدول زیر ارائه خواهد شد.

کشور استاندارد گرید
آلمان DIN EN 10027 ST52
اروپا EN 10025:1990 FE 510 B
اروپا EN 10025-2 S355JR
ژاپن JIS SS490/SM490A
آمریکا ASTM A572GR50

کاربرد ورق

با توجه به شناخت در مورد ظاهر و استاندارد های ورق ‏st52‎ نوبت به ارائه کاربرد آن خواهد رسید که با توجه به قسمت های مختلفی از صنایع می توان از این ورق استفاده کرد. کاربرد های آن شامل موارد زیر می باشد:

  • ساختن اسکلت پل ها
  • ساختن جرثقیل
  • ساختن دیواره ریل
  • ساختن تجهیزات و پلتفرم موبایلی
  • ساختن قطعاتی چون شاسی که در ماشین های سنگین استفاده می شود.
  • لوله کشی و ساختن خطوط انتقال لوله
  • ساخت دیواره های قطعات صنعتی چون مخازن.

 

کاربرد ورق ST52

 

نحوه محاسبه وزن ورق ‏st52

برای این که وزن ورق را محاسبه کنید باید ابعاد آن را در ضخامت ورق ضرب نمایید. ابعاد آن شامل طول و عرض می باشد که بر حسب متر آن را بیان می‌کنند. ضخامت را باید بر حسب میلیمتر هم در نظر بگیرید و پس از آن عددی که به دست می آید را در عدد ثابت ۷.۸۵ ضرب کنید که این عدد ثابت نشان دهنده چگالی فولاد می باشد که بر حسب گرم بر سانتی متر مکعب محاسبه خواهد شد.

کاربرد پلیت

همانطور که اشاره کردیم کاربرد پلیت در ورق ‏st52‎ موجب خاصیت جوشکاری بسیار بالا و قابلیت بالایی در ماشین کاری و همینطور بالا بردن دامنه کاربرد آن می شود. این امر باعث می شود تا از آن در صنایع مادر استفاده بالایی شود. تراش های بلند و صمغی از جمله خواص ماشین کاری این آلیاژ می باشد. در واقع ماشین کاری این آلیاژ در شرایط m1150 h بهترین ارائه را به همراه خواهد داشت.

کیفیت این پلیت با توجه به سه شماره ۱، ۲ و ۳ قابل نمایش است که شماره یک برای کارهای بسیار ساده و معمولی به کار برده می شود و کیفیت شماره ۲ برای کارهای بسیار مهم و کیفیت شماره ۳ برای مواردی است که نیاز به جوشکاری در آنها اعمال شود، استفاده می شود زیرا مقاومت در جوش بسیار مهم است.

 می توان به طور کلی بهترین روش جوشکاری را برای این نوع از آلیاژ، روش مقاومتی و همجوشی اشاره کرد. اتصال آنها نباید با جوش اکسی استیلن انجام شود. یکی از کاربردهای ورق ‏st52‎ استفاده در پروژه های عمرانی است که با اسکلت فولادی اجرا می شوند.

 بنابراین قیمت ورق ‏st52‎ در قیمت نهایی اسکلت فلزی به کار برده در ساختمان تاثیر مستقیم خواهد داشت. از دیگر کاربردهای ورق ‏st52‎ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت انواع قطعات صنعتی
  • ساخت قوطی پروفیل و تسمه فولادی
  • در ساخت خودرو های جنگی مثل تانک
  • تراکتورهای کشاورزی
  • سیلندر های هون شده و هیدرولیک
  • به عنوان پلیت مادر برای تولید ورق اسید شویی و ساخت انواع قطعات صنعتی و غیره.

02191008035

تماس با مرکز فروش راهنمای خرید در بازار بزرگ آهن تهران

خرید ورق ‏ST52‎

با توجه به مواد و عنصر های به کار رفته در این نوع ورق یکی از برندهای بسیار عالی در ضخامت های مختلف در دنیای فولاد ارائه شده است. این نوع ورق کیفیت و مقاومت بسیار خوبی در مقابل ضربه دارد و در دمای زیر صفر درجه هم خواهد بود.

 این محصول به صورت شیت رول و فابریک با نازلترین قیمت به مشتریان ارائه خواهد شد. جهت استعلام قیمت نهایی و لحظه‌ای آن و حتی مشاوره رایگان می توانید با توجه به نیاز و کاربرد خود در صنایع با کارشناسان فروش ما جهت خرید ورق ‏ST52‎ ارتباط برقرار نمایید. به دلیل نوسانات موجود در بازار ارز، می توان به طور قطعی اعلام کرد که قیمت ها کاملا تقریبی بوده پس حتما قبل از اقدام به فروش و خرید ورق ‏ST52‎ با کارشناسان ارتباط بگیرید تا به روز ترین قیمت را دریافت نمایید. 

نکات قبل از خرید ورق ‏ST52

ورق ‏st52‎‏ ‏در ایران با ضخامت ۳ میلیمتر و در ابعاد یک و نیم در ۶ متر و ۲ در ۶ متر خواهد بود. تولید این محصول در کارخانه های کشورهای اروپایی و کارخانه های فولاد آسیای شرقی  در اندازه های بزرگتری یافت و واردات می شوند. کارخانه های تولید کننده فولاد در ایران شامل ورق فولاد مبارکه، اکسین اهواز و کاویان می می باشند.

 می‌توان گفت از کشورهای روسیه، چین، اوکراین و کره واردات ورق صورت می‌گیرد. از جمله استاندارد های ورق ‏st52‎‏ ‏ می ‌توان به این موارد اشاره کرد: SPHT1,SPHT2,SPHT3,SPHT4 .

حتماً به هنگام خرید ورق ‏st52‎‏ ‏به استاندارد پلیت و حتی مقدار استفاده شده کربن ورق توجه کافی داشته باشید. می توانید به نرمال بودن نیز دقت کنید وجود حرف در انتهای نام ورق نشان دهنده همین مورد می باشد در واقع به معنی بالا بودن دما تا یک بازه دمایی خاص می باشد و سپس کاهش دما را نمایش می دهد.

اگر ضخامت محصول شما بیش از ۵۰ میلیمتر یعنی ۵ سانتی متر بالاتر بود حتماً تست یو تی را انجام دهید در واقع شما با انجام دادن این تست های سطحی و زیرسطحی محصول را که شامل ترک های ریز، حفره، ترکیدگی و تورم باشد را شناسایی خواهید کرد. UT در واقع مخفف آزمایش تست صوتی است.

تجارت فولاد کیهان فروش ورق ST52 با قیمت تولید کننده

5/5 - (2 امتیاز)