ورق st37 یا سیاه

هر آنچه در مورد ورق ST37 باید بدانید

ورق ST37 ورقی است فولادی که کربن کمی دارد و از خانواده ورق‌های سیاه به‌حساب می‌آید. این ورق مطابق با استاندارد DIN 17100 طراحی و تولید می‌شود. ورق فولادی st37به دلیل قیمت مناسب‌ و ارزانی که نسبت به سایر ورق‌های فولادی دارد، طرف‌داران بیشتری در میان مهندسین و طراح‌ها را به خود جذب کرده است. این کالا یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی به‌حساب می‌آید.

از دیگر دلایل محبوبیت این ورق فوق‌العاده داشتن استحکام و خاصیت مقاومت در برابر ساییده شدن است. اما سؤال‌های زیادی در رابطه‌ با این ورق‌ها برای افراد به وجود می‌آید، سؤالاتی مثل این که ورق‌های فولادی بر اساس  چه چیزی نام‌گذاری می‌شوند، چه اطلاعاتی این نام‌گذاری‌ها نهفته است؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تولید، خواص و کاربرد ورقهای st37 بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید تا به پاسخ سؤال‌های خود برسید.

ورق ST37 با ضخامت مختلف

ورق ST37 با فرایند نورد گرم روی بیلت فولادی تهیه و تولید می‌شود. دلیل اینکه این ورق را در دسته ورق سیاه قرار می‌دهند، این است که سطح کالای تولید شده زبر و سیاه‌رنگ است. یکی از دلایل مهمی که از ورق اس تی  37 به‌صورت گسترده در ساخت‌وساز استفاده می‌شود استحکام بالا آن است.

ورق آهنی یکی از اصلی‌ترین فولادهای غیر آلیاژی است. در صنعت ساختمان‌سازی  فولادهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما ورق ST37 بیشتر از سایر فولادها مورد توجه است. ورق سیاه اس تی 37 در صنعت بیشتر به‌ عنوان  فولاد نرمه شناخته می شود.

در بیشتر مواقع ورق اس تی  37 را با ابعادی زیر در بازار می‌توانید پیدا کنید.

  • شیت ۱ * ۲ متر
  • شیت ۱.۲۵ * ۱.۵ متر
  • شیت ۱.۵ * ۳ متر
  • شیت ۶ * ۱ متر
  • شیت ۱.۲۵ * ۶ متر
  • رول با عرض ۱۰۰ سانتیمتر
  • رول با عرض ۱۲۵ سانتی‌متر
  • رول با عرض ۱۵۰ سانتیمتر

 این ورق‌ها در شرکت‌های داخلی با ابعادی که بیان شده، تولید می‌شود. البته ابعاد بزرگ‌تر در کمپانی‌های شرق آسیا و کشورهای اروپایی تولید می‌شود.

دیگر محصولات : ورق Ck45 ویژگی ها و کاربرد در صنایع

Sheet St37
ورق سیاه

ویژگی‌های ورق سیاه

از خواص بسیار زیادی که ورق‌های اس تی 37 دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوش‌پذیری از ویژگی‌های خیلی عالی این ماده است که مصرف‌کنندگان را به استفاده از ورق ST37 علاقه‌مند کرده است. معمولاً مهندسین عمران به دنبال ورق‌هایی هستند که به‌راحتی جوش خورده و بعد از اینکه جوشکاری به اتمام رسید، استحکام خود را حفظ کند. این ویژگی‌ها را در ورق‌های سیاه اس تی 37 می‌توانید به صورت یک جا ببینید.
  • سبک بودن ورق برای کسانی که قصد دارند از این ورق‌ها استفاده کنند، اهمیت دارد؛ لذا بهترین انتخاب برای این افراد ورق اس تی 37 خواهد بود. همین امر باعث شده که در تمام صنایع و به خصوص صنعت ساختمان همه به دنبال ورق آهنی اس تی 37 باشند.
  • هرگز نمی‌توان از کیفیت محصول غافل شد. در کنار تمام ویژگی‌هایی که ورق‌ها دارند، باید حتماً کیفیت خوبی نیز داشته باشند تا بتوان با خیال راحت از آنها در کار استفاده کرد. کیفیت ورق ST37 بسیار بالا است و به همین علت مشتریان زیادی دارد.
  • قیمت ورق st37 بسیار اقتصادی و منصفانه است. اگر به دنبال ورقی هستید که در کنار کیفیت عالی و ویژگی‌های خارق‌العاده قیمت خوبی داشته باشد، بهترین انتخاب این مدل است.
  • اینکه ورق قابلیت شکل‌دهی و ماشین‌کاری داشته باشد برای بسیاری از کارها لازم است. یکی دیگر از ویژگی‌های ورق سیاه اس تی 37 این است که خاصیت شکل‌پذیری عالی است.
  • تحمل فشار زیاد و قدرت کششی بالایی دارد
  • در اشکالی با سطح مقطع تسمه مانند یا چهارپهلو از این ورق استفاده می‌کنند.

از خواص مکانیکی ورق ST37 نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استحکام تسلیم: 300 مگاپاسکال
  • استحکام کششی: 360 مگاپاسکال
  • میزان تغییر طول: 22 درصد
  • استحکام برشی: 230 مگاپاسکال
  • سختی برینل: 100 HB
ورق سیاه
خرید ورق st37

کاربرد ورق ST37

در گذشته از ورق ST37، به‌عنوان فلز پایه برای تولید کردن ورق‌های قلع اندود شده استفاده می‌شد. اما در سال‌های اخیر دیگر این ورق تنها برای چنین کاری کاربرد ندارد و کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز برای این ورق پیدا شده است. برخی از کاربردهای ورق سیاه به شرح زیر خواهد بود.

  1.  – در صنایع جوشکاری و ساخت ساز به‌عنوان میله‌های فولادی سیاه از این ورق استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال برای ساخت‌وساز خطوط راه‌آهن و تیرآهن‌های شکل I از ورق‌های اس تی 37 استفاده می‌شود.
  2. – در تولید مقطع‌های فولادی مثلاً پروفیل، نبشی‌ها، تیرآهن، ورق، ناودانی و میل‌گردها از ورق‌های باکیفیت اس تی 37 استفاده می‌کنند.
  3. – شاید برایتان جالب باشد بدانید که از ورق اس تی 37 در ساخت قوطی‌ها یا روکش باطری خشک نیز استفاده می‌شود. به همین  دلیل است که ورق اس تی 37 را به‌عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه در صنعت انتخاب کرده‌اند.
  4. – در جعبه‌های جواهرات می‌توانید ورق ST37 را ببینید. ممکن است عجیب باشد اما در ساخت جعبه‌های جواهرات نیز از این ورق بسیار استفاده می‌شود.
  5. – همچنین در کویل ‌های نورد سرد از ورق سیاه استفاده می‌کنند.
  6. – در صنعت ساختمان به‌وفور دیده می‌شود که از ورق‌های فولادی اس تی 37 بهره برده می شود.
  7. – انواع قطعات خودرو از ورق‌های اس تی 37 ساخته خواهد شد. به طور مثال ساخت بدنه خودرو از ورق اس تی 37 است.
  8. – امروزه از ورق‌های سیاه در ساخت صفحه ستون ساختمان نیز استفاده می‌شود. این یکی از بزرگ‌ترین دلایل محبوبیت ورق‌های آهنی در میان ساختمان‌سازان است.
  9. – استفاده از ورق‌های سیاه مدل اس تی 37 به ساختمان‌سازی یا صنعت معطوف نمی‌شود. از این ورق‌ها در ساختن لوازم‌خانگی نیز استفاده می‌شود.
  10. – تولید ورق پانچ و صفحات مشبک از دیگر کاربردهای این ورق شگفت‌انگیز است.
  11. – در ساخت و تولید انواع دستگاه‌های صنعتی.

دیگر محصولات : خرید ورق mo40 و کاربرد های آن

ترکیبات ورق ST37

ورق ST37 که ورقی کم‌کربن است. در حدود 0.16 درصد کربن، 0.35 درصد سیلیسیم و بین 0.3 تا 1.2 درصد منگنز در ترکیبات این ورق وجود دارد. به دلیل وجود عنصرهایی همچون منگنز و سیلیسیم، این ورق قابلیت ماشین‌کاری بسیار خوبی را پیدا کرده است. از دیگر عناصری که در ترکیب این نوع ورق فولادی وجود دارد  می‌توان به: 0.3 درصد کروم، 0.02 درصد گوگرد و 0.3 درصد مس اشاره کرد.

روش تولید ورق ST37

ورق اس تی 37 را به این شکل تولید می‌کنند که ابتدا از طریق عبور بیلت‌ها و صفحات فولادی، از میان غلتک‌های نورد ورق‌ها را تولید می‌کنند. لازم به ذکر است که فرایند نورد به ‌صورت گرم انجام می‌شود. به این معنی که در طی این فرایند، هم‌زمان با عبور ورق از بین غلتک‌ها، دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد به آن اعمال می‌شود تا ورق فولادی به بهترین شکل ممکن فرم بگیرد.

دمای این غلتک‌ها به بالای 1700 درجه فارنهایت یا 927 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. شاید برایتان سؤال باشد که چرا به این ورق‌ها، ورق سیاه گفته می‌شود یا دلیل ظاهر تیره این ورق‌ها چیست؟

باید بگوییم که تیرگی ورق‌ها به دلیل واکنش آن با هوای اطراف و تشکیل شدن اکسیدها روی سطح آن است. البته حرارت بسیار زیاد و دوده‌های کربنی که روی ورق قرار می‌گیرد نیز بی‌تأثیر در این تیرگی و سیاهی نیست.

در طی فرایند نورد گرم، امکان تولید ورق سیاه اس تی 37 با ضخامت 1.5 میلی‌متر یا بیشتر برای شما فراهم می‌شود. زمانی که دمای فولاد از دمای تبلور مجدد بیشتر می‌شود، این امکان به وجود می‌آید که فولاد را خیلی راحت شکل دهید. در اندازه‌ و سایزهای بسیار بزرگ‌تر تولید خواهد شد.

اگر عکس این کار را انجام شود، یعنی ورق سیاه را نورد سرد کرد، می‌توان ورق‌هایی با ضخامت نازک‌تر مثل ضخامت‌های 0.4 تا 1.5 میلی‌متر تولید کرد. البته کیفیت سطح بهتری نیز به وجود خواهد آمد.

ترکیبات ورق ST37

ST37 به چه معناست ؟

 در ورق ST37 علامت ST به معنای فولاد ساختمانی است. برای به دست آوردن تنش کششی ورق کافی است عدد کنار علامت را در عدد 9.81 ضرب کنید. بعد از عدد مربوط به استحکام فولاد، خط تیره گذاشته می‌شود. بعد از عدد، درجه کیفیت فولاد با اعداد ۱ تا ۳ نمایش داده می‌شود.

درجه ۱(معمولی): برای کارهای معمولی استفاده می‌شود.

درجه ۲(متوسط): برای کارهای مهم استفاده می‌شود.

درجه ۳ (کیفیت بالا): فولادی با خاصیت بالا که در جوشکاری خوب است.

جمع بندی

یکی از استانداردهای ورق سیاه، ورق ST37 است. ورق ST37 از خانواده ورق‌های سیاه است. این ورق‌ها به روش نورد گرم تولید می‌شوند و کاربرد‌های بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. از ویژگی‌هایی که ورق‌های آهنی دارد می‌توان به: سبکی، کیفیت عالی، قیمت خوب و پایین، خاصیت‌های جوشکاری و مکانیکی بسیار زیاد، خاصیت شکل‌پذیری خوب، قدرت کششی و تحمل فشار زیاد اشاره کرد.

ورق‌های ST37 در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. برخی از این کاربردها شامل: ساخت‌وساز، صنایع پتروشیمی، تولید ورق پانچ، صفحات مشبک، تولید نبشی و ناودانی، صنایع خودروسازی و غیره می شود.

باید حتماً برای خرید ورق st37 از محل معتبری خریدتان را انجام دهید. زیرا امروزه متأسفانه مراکز مختلفی ورق‌های بی‌کیفیت را به جای ورق اس تی 37 به فروش می‌رسانند. برای این که از چنین اتفاقی جلوگیری کنید بهترین کار این است که از مراکز معتبر خرید کنید.

اگر قصد دارید ورق سیاه اس تی 37 را با بهترین قیمت و کیفیت تهیه کنید، می‌توانید به سایت *** مراجعه کنید. قیمت ورق st37 با توجه ‌به کیفیتی که دارد، مناسب است. حتما پیش از خرید مشاوره بگیرید تا انتخاب درستی داشته باشید.

تجارت فولاد کیهان فروش ورق st37 با قیمت تولید کننده

5/5 - (3 امتیاز)